Je eigen rooster bepalen via het Vivium Flexbureau
Deze zomer werd Jolanda Wallenburg (47) door een oud-klasgenote als nieuwe collega aangebracht bij het Flexbureau. En zij bracht op haar beurt Masja Jongerius (57) uit Naarden aan. Beide verzorgenden verruilden de particuliere verpleeghuiszorg voor flexibel werken bij Vivium. ‘Je hoort er overal meteen bij.’
“Ik voelde me meteen thuis in de zorg”, vertelt zij-instromer Jolanda, die nu een jaar gediplomeerd is. Door het vaste rooster was het werk lastig te combineren als alleenstaande moeder met twee kinderen.” Ze stapte over nadat ze van een oud-klasgenote hoorde over flexwerken bij Vivium. “Nu kan ik werken op basis van mijn beschikbaarheid. En door de afwisseling doe ik sneller verschillende ervaringen op. Bovendien kan ik zo ontdekken wat ik leuk vind, wat het beste bij mij past.”
Masja werkte dik dertig jaar voor een Amsterdamse zorgorganisatie. Bij een particuliere zorginstelling hielp ze een locatie opzetten en werkte op een andere locatie met Jolanda samen. “Dat opzetten was een leuke klus. Maar als eerstverantwoordelijke verzorgende was ik het overleggen zat”, zegt ze met Amsterdamse tongval. “Ik wilde weer naar iemand thuis toe, één-op-één werken. Dat ik nu zelf mijn dagen kan indelen is de kers op de taart”, lacht ze tevreden met de overstap. “En ik doe alles op mijn fiets; heerlijk!”
“Ik ben echt een somatische zuster”, zegt ze met een knipoog naar de opleiding tot ziekenverzorgster van destijds. “Juist het contact met mensen, het met elkaar meeleven, maken dit werk zo leuk.” Jolanda knikt en vult aan: “Je ziet zoveel verschillende mensen, die je ieder op een andere manier benadert.” Haar doel nu is meer ervaring op doen, wie weet volgt ooit de opleiding verpleegkunde. Masja vindt specialiseren misschien wel wat: “De zorg kan best meer goede palliatieve thuiszorg gebruiken.”
Over de ontvangst door collega’s zijn ze dik tevreden. “Als ik me bij een team meld”, zegt Jolanda, “zijn ze blij dat ik er ben en leggen alles fijn uit. Je merkt dat het een grote organisatie is: alles is goed geregeld. Ook de aanbrengbonus was snel en makkelijk geregeld.” Masja heeft dezelfde ervaring van een warm welkom. “Je hoort er overal meteen bij.” En ze brengen ook iets mee vanuit hun vorige werkplek: hospitality. “Alles draait er om gastvrijheid, service en klantvriendelijkheid”, leggen ze uit. “We kunnen héél goed luisteren om de behoefte van de cliënt te achterhalen.”